Pe 12 mai a avut loc Digital Forum Marketing, unul dintre cele mai mare evenimente de marketing din domeniu, acolo unde au fost prezenți zeci de specialiști de top din breasla digitalului.
Așadar, pe 11 mai dimineață, ce puteam să fac altceva decât să mă urc în avion și să o pornesc ca vântul și ca gândul către capitala României? Zis și făcut. Ziua de 11 mai m-a găsit în aeroport, iar mai apoi la biroul Roweb din București, pentru că a fost ocazia perfectă pentru a mă întâlni cu acei colegi care sunt alocați acolo.
A doua zi m-am îndreptat dis de dimineață către Hotelul JW Marriott acolo unde urma să se desfășoare toată conferința. Eu am optat pentru Masterclass-ul de Integrated Digital Strategy pentru că mă interesa foarte mult partea de strategie, iar subiectele erau îndreptate mai mult spre partea de social media, și nu către partea de Paid, acolo unde noi deținem departament separat. Evenimentul în sine s-a desfășurat pe 3 părți, practic, în același timp avea loc și o conferință, dar și cele două Masterclass-uri.
Acum, ca un elev conștiincios, mi-am făcut câteva notițe acolo unde informațiile trezeau un beculeț în mintea mea, pentru a le împărtăși cu restul colegilor din agenție, dar și cu cei care ne urmăresc.
Pentru început am făcut o mică întoarcere în istoria digitalului și a publicității. Dacă în anii 2000 marketerii puteau să facă promovare pe maxim 3-4 canale (TV, Radio sau OOH), anul 2023 ne pune la dispoziție o plajă întreagă de metode de promovare, de la multiple platforme de socializare și nu numai (Facebook, TikTok, Google, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Waze), până la conținutul realizat de influenceri și la AI. Fiecare digital environment vine cu propriile setări tehnice, recomandări și bune practici, astfel încât acum strategiile trebuie să fie mult mult mai complexe.
Audiența este un alt element cheie al unei strategii, iar un lucru pe care s-a insistat foarte mult este faptul că segmentarea acestora este cheia! Dacă vrei să ai rezultate, împarte și gândește campaniile pe audiențe segmentate, astfel încât să poți personaliza mesajul, creativele și CTA-ul în funcție de etapa de funnel în care se află respectivul public și ce anume își dorește acesta de la tine.
Iată câteva greșeli pe care le putem face atunci când selectăm audiența și pentru care o campanie nu îți aduce rezultate:
- Audiență prea mare/audiență prea mică;
- Nu atingi audiența potrivită, deși partea de targeting e făcută corect;
- Faci presupoziții despre audiența ta, fără să ai la bază dovezi;
- Nu folosești destule opțiuni de targetare a audienței;
- Nu iei în calcul comportamentele audienței în funcție de platformă;
- Evaluezi greșit comportamentul pe care îl aștepți de la utilizator odată ce a văzut reclama.
Analiza este o componentă extrem de importantă căruia trebuie să-i acordăm o atenție deosebită, însă o altă componentă la fel de importantă precum analiza și a cărui omisiune ne poate costa scump, este creativitatea în reclame. Creativitatea și modul de expunere a informațiile este de fapt elementul ce îl face pe utilizator să se oprească asupra ad-ului/postării tale.
Also, am aflat că, deși nu pare, reclamele TV încă sunt la căutare și aduc rezultate, aflându-se printre primele canale folosite pentru brand discovery. Conform unor analize făcute de Ivona Roșca, Head of Strategy Zitec, pe zona de Pharmaceuticals Market, în 2022 Youtube-ul a fost cea mai folosită platformă socială, cu un procent de 89,51%, urmată de Facebook cu un procent de 86,81%, Instagram (47,66%) și TikTok (31,72%). Practic, strategic vorbind, business-urile ar trebui să se îndrepte spre Instagram, pentru că acolo nu există o aglomerație și nici o saturație, fiind la o zonă de mijloc.
Am luat la bani mărunți și platforma vedetă a ultimilor ani și anume TikTok. Ar trebui el folosit? Iată câteva motive pentru care ar trebui să folosim această platformă, ce mi-au rămas mie în minte și în carnețel.
- audiența de pe acest canal caută interacțiune și sunt dispuși să ofere interacțiune la un nivel mult mai ridicat față de Facebook/Instagram.
- 50% din audiență este una tânără, 18-35 de ani, audiență care începe să migreze de pe Facebook și să nu se mai identifice cu valorile acestei platforme, astfel încât ajungi la ei mult mai rapid prin TikTok.
- Mai bine din 50% din userii Tiktok NU au cont și pe alte platforme de socializare!
Un studiu de caz prezentat de Ivona, realizat de către ZITEC, care a pus pe masă date extrem de importante, prin care răspundem la următoarele întrebări:
1. Consideră consumatorii că ad-urile ce le apar online sunt relevante pentru ei?
- 54% au răspuns că doar câteodată sunt relevante;
- 29% spun că în cele mai multe cazuri sunt relevante pentru nevoile lor;
- 13% spun că rareori ad-urile îi țintesc corect;
- 4% sunt de părere că ad-urile ce le apar nu au relevanță pentru ei.
2. Ce fel de ad-uri preferă audiența mai mult?
- 57% din utilizatori preferă să vadă ad-uri care îi facă să râdă și îi ajută să evadeze din realitate;
- 51% din utilizatori vor să vadă ad-uri care le arată detalii și specificațiile produsului;
- 41% din utilizatori preferă ad-urile care promovează valorile bune și care au un call to action puternic;
- 29% din utilizatori vor să vadă reclame emoționante, care arată realitatea.
3. Ce reclame nu sunt agreate de public?
- 48% dintre utilizatori au o sensibilitatea crescută la reclamele care au o tentă politică;
- 38% din utilizatori nu agreează reclamele în care brandurile vorbesc despre anumite valorile, însă în realitate nu au și acțiuni prin care să le demonstreze/ateste;
- 36% din utilizatori nu vor să vadă ad-uri complexe, din care nu înțeleg prea multe și nu rețin mesajul/produsul;
- 17% din user nu reacționează la reclamele cu influenceri/vedete. Însă, aici trebuie menționat că studiul face referire la acele reclame în care se simte o discrepanță între vedeta folosită și produsul pe care aceasta îl promovează și pe care susține că îl folosește.
4. Ce ad-uri vor userii să vadă?
- 55% din utilizatori se bucură de o reclamă care are un fir narativ drăguț, interesant și ușor de urmărit, care spun o poveste;
- 50% din useri vor doar să afle cât mai multe despre produs;
- 33% se bucură să descopere istoria/povestea brandului;
- 19% vor să vadă reclame cu vedetele sau creatorii de conținut preferați.
Un alt lucru interesant menționat este faptul că, după pandemie, cel puțin în zona Pharma, utilizatorii nu mai agreează acele reclame care le transmit un sentiment de frică, panică, tristețe, boală, ca mai apoi să vină produsul X să le rezolve nevoia Y. În timpul pandemiei, reclamele s-au axat majoritar pe aceste feeling-uri și pe nevoia de a induce o nevoie la care produsul să răspundă, astfel încât acum utilizatorii au atins un prag de saturare în această zonă.
Ușor, ușor ajunge și la noi un nou trend ce în străinătate a prins destul de multă amploare pe zona de ad-uri, și anume in-game ads. Despre asta s-a ocupat Mircea Olaru, Business Development Manager ESKIMI, să ne vorbească.
Ce sunt aceste in-game ads și cu ce sunt ele diferite față de clasicele reclame din jocuri?
Bannere interactive ce apar în decorul jocului, cu reclame la un anumit brand, practic jocurile sunt deja create cu spații dedicate pentru advertising a brandurilor. Partea bună este că acestea nu sunt deloc intrusive și nu îl scot pe utilizator din joc. Știm cu toții acele reclame de-a dreptul enervante care îți întrerup jocul fix când urma să faci o mișcare importantă și care te țin pe loc 2-5-10 secunde.
Audiența este una destul de largă, formată din bărbați, însă și din femei (în jur de 32% din femei sunt fane ale jocurilor video), iar ca vârstă la fel există opțiuni (18-34 de ani). De asemenea, un alt lucru cool este faptul că se poate face remarketing, iar aceste ad-uri in-game funcționează mai mult ca un mediu de awareness.
În România:
- există peste 470 de milioane de cereri de ofertă pentru in-game ads;
- 1.33 mil.utilizatori aprox/lunar;
- peste 500 de jocuri disponibile în RO;
- disponibilitate pe sisteme de operare precum – Android, IOS sau PC.
Un alt subiect atins, de mare interes pentru mine, a fost email marketing-ul. Iată 2 statistici interesante ce ne-au fost prezentate:
- în fiecare zi a anului 2022 au fost trimise peste 333 de miliarde de email-uri;
- o persoană primește în medie în jur de 120 de email-uri pe zi.
Așadar, nu numai că avem nevoie de o strategie solidă și bine dezvoltată pentru a ajunge în inbox-ul audienței noastre, însă trebuie să fim și extrem de convingători în a le atrage atenția și a le dezvolta dorința de a ne oferi câteva secunde din timpul lor pentru a deschide NSL-erele noastre.
Ce trebuie să avem în vedere când vorbim despre email marketing?
- Ce vrem să obținem? Avem un obiectiv în minte sau vrem să facem asta pentru că și concurentul Y o face sau pentru că e la modă acum?
- Cui ne adresăm? Trebuie să ne segmentăm audiența? La fel ca la reclame, unii utilizatori se află în etape diferite ale achiziției/vânzării, astfel încât mesajele trebuie personalizate. Este un client fidel? Este un client nou? Poate nici nu-ți cunoaște brandul și valorile pe care le ai? Intră des pe site, însă încă este în etapa de research și comparație? A mai achiziționat în trecut?
- Cum ne adresăm?
- Când ne adresăm? Le scrii utilizatorilor o dată pe zi sau o dată pe lună/săptămână? Când o faci? La aceeași oră mereu sau mai bine seara, după ora 5?
Toate întrebările de mai sus își au răspunsul în analiză, date și profilare! Doar așa reușim să livrăm conținut de calitate și să ne menținem relevanța.
Interesting facts despre email-uri:
- Tu știai cât de mare importanță poartă sender-ul unui email? Un studiu dezvoltat de Constant Contact ne arată că peste 68% din utilizatori deschid un email în funcție de sender-ul acestuia. Este crucial să ne alegem cu atenție persoana de la care pleacă email-ul sau dacă pleacă direct de la brand;
- 1 din 2 useri deschid un email judecând după subiectul acestuia;
- 60% din emailuri sunt deschise de pe mobile;
- 80% dintre cei care folosesc un dispozitiv mobile îl au setat pe Dark Mode. Ai ținut vreodată cont să alegi un template care să nu aibă o luminozitate prea ridicată, astfel încât să fie deranjant de citit pe dark mode?
- aprox. 47% din marketeri țin cont să optimizeze campaniile de email marketing pentru mobile, însă doar 5% țin cont să îl optimizeze pentru utilizatorii care folosesc dark mode-ul.
În definitiv, am părăsit conferința cu 4 pagini de notițe, însă eu sper că ai reușit să ajungi până aici, iar dacă nu ai făcut-o, ai pierdut o serie de informații tare valoroase. 😁