Despre generația Z/ iGeneration/ Zoomers, este creată impresia că reprezintă un grup de copii. Daaar, nu e chiar așa. Mereu se face confuzie între generații, mai ales între Gen Z și Millennials, astfel încât delimităm Generația Z ca persoane născute între anii 1997 – 2012, în prezent având vârstele cuprinse între 11 și 26 ani. Iată că mulți din această generație sunt deja stabiliți la casa lor, cu job, copii și facturi de plătit.
De ce acest interes în a delimita? Well.. în lumea promovării este important să-ți cunoști publicul la care vrei să ajungi și odată ce stabilești segmentul/ segmentele țintă, e mai ușor să cercetezi informații despre acestea, pentru a adapta conținutul încât să captezi atenția și să o menții. Mesajul potrivit la timpul și publicul potrivite!
Nice to meet you…
Generația Z este o generație tânără și născută în era digitală, cu cei mai mari consumatori de conținut digital. Sunt inteligenți, la zi cu tehnologia și au o mare dorință de a schimba lumea. Sunt creativi, îndrăzneți, diverși și mai informați, pentru că, fiind conectați la sursa infinită de informații, își fac update zilnic, și în timp real, la cunoștințe. Fiind acești adepți ai tehnologiei și ai Internetului, este greu să-i impresionezi, mereu vor fi cu un pas înainte. Astfel, conținutul postat trebuie să-i surprindă rapid, la prima vedere.
Trenduri de interes pentru tinerii Z în 2023…
Un studiu condus de Instagram în parteneriat cu WGSN (companie de prognoză a tendințelor), în octombrie 2022, arată ce trenduri vor urmări Gen Z în 2023. Dacă ar fi ca acești tineri să rezume anul prezent la un cuvânt, topul primelor trei ar fi: vindecare, revigorare și energia personajului principal. Am observat că există această dorință de focus pe propria persoană și pe good energy all the way. Cred și eu, după nebunia și haosul din ultimul timp, persistă nevoia de refresh.
Să vedem ce trenduri vor fi în atenția „copiilor” Z, conform studiului menționat anterior. Am făcut un rezumat la rezumat ca să fie mai ușor de parcurs.
Propria exprimare: prin fashion, muzică, makeup and beauty care. În ceea ce privește hainele, ei preferă sustenabilitate și thrift shopping-ul (pe principiul „reciclează, refolosește, reconstruiește” – cool, cool, cool). Makeup-ul este o formă prin care își arată personalitatea, așa că machiajele cât mai creative nu vor înceta să apară, iar ca produse de beauty sunt axați pe cele care îi protejează de schimbările climatice și razele solare. Muzica va fi în continuare un pilon important în viața lor, preferințele extinzându-se și pentru muzica din alte culturi, de exemplu KPOP și Latinx.
Spațiul digital personal: ei utilizează Metaverse și social media pentru a-și crea spațiul digital care îi reprezintă. Găsesc inspirație la avatarurile digitale și la influenceri. Își îndreaptă atenția spre influencerii cu dizabilități sau care-i susțin pe aceștia menționați ulterior. Mai mult, găsesc în social media o oportunitate de a face bani, iar în 2023 își vor transforma pasiunea în sursă de bani prin intermediul platformelor media. Se simt confortabil să fie vulnerabili în online (se poate observa din trendul cu storytime-uri) sau prin mesajele directe. Pentru partea de dating preferă comunicarea directă prin mesaje, transparență și onestitate. Sunt meme lovers, iar meme-ul nepotrivit, care nu face pereche cu momentul în care este trimis, poate încetini rotițele relației cu o persoană Z. Și ghici ce? Astrele contează. Tinerii Z sunt astrology and horoscope lovers as well.
Iau inițiative: vor cumpără ca să susțină cauze, vor crește vizibilitatea asupra problemelor politice de interes pentru ei, sunt axați să învețe skill-uri noi sau să le perfecționeze pe cele deja deținute.
Alte caracteristici pentru generația Z…
- La baza comportamentului stă căutarea adevărului.
- Caută transparență și autenticitate la branduri.
- Conexiune și comunitate: simt nevoia de apartenență.
- Experiențele primează și storytelling-ul contează.
- Sunt cu ochii pe ceea ce face diferența.
- Vor siguranță.
- Sunt multitasking și obișnuiesc să utilizeze diferite dispozitive în același timp.
- FOMO – teama de a lipsi sau de a pierde ceva în timp ce ești deconectat.
Gen Z scrolling on social media…
Task-ul pentru brandurile care doresc să se adrese acestui grup țintă este cel de a-i analiza caracteristicile cu seriozitate și de a dispune de abilitatea adaptabilității la diversitatea tinerilor. De reținut este faptul că fiecare interacțiune este o oportunitate de a construi sau păstra încrederea, generația Z fiind o audiență greu de câștigat, focusată pe inovație. Pentru obținerea loialității, soluția ar fi abordarea transparenței pentru rezolvarea problemelor de încredere ale acestor consumatori. Rapiditatea, flexibilitatea și adaptabilitatea pentru a răspunde nevoilor acestei generații complexe primează.
Generația Z are o durată de atenție estimată de opt secunde, ceea ce înseamnă că materialul postat trebuie să le atragă atenția în mai puțin de aceste secunde. Iată câteva sfaturi în acest sens:
Păstrează simplitatea: texte scurte, la obiect și catchy. Nu spune ce există deja în vizual.
Agață-te de actualitate: profită de întâmplările momentului, în tendințe, și creează conținut care face trimitere, dar nu exagera.
Investește în conținut video: acești nativi digitali urmăresc clipuri video nișate, interesante și profesionale, care să le ofere experiențe prin vizual, poveste, muzică, mișcare scenică, naturalețe. Studii au arătat că materialele video îmbunătățesc abilitatea de aducere aminte a conceptelor și detaliilor. Creierul reține informațiile astfel: cuvintele sunt procesate în memoria de scurtă durată, iar elementele vizuale sunt încapsulate direct în memoria de lungă durată, unde rămân gravate. Datorită acestor aspecte, platforme ca YouTube, TikTok sunt cele mai populate de tinerii Z.
Folosește FOMO în favoarea ta: creează conținut încât tinerii Z să aibă impresia că, dacă azi nu au văzut nimic de la brandul tău, înseamnă că au ratat ceva sau încurajează-i la challenge-uri pe o perioadă scurtă de timp.
Nu-i bulversa cu multe operațiuni de făcut: oferă informații și indicații clare, astfel încât să poată acționa în favoarea brandului cu un singur click.
In the end…
Important e stabilirea unei relații cu Gen Z. De reținut faptul că ei își doresc să facă parte din comunitatea acelui brand autentic, care reprezintă ceva pentru ei. Își folosesc timpul petrecut în online cu anumite standarde, iar research-ul reprezintă un pas de aur pentru a utiliza pe platformele media acele strategii bine gândite și clare, pentru acest public țintă.
Inspirație:
https://www.youtube.com/watch?v=OWFoDkef1Gs
https://www.instagram.com/p/Cnud5IhjIdv/
https://www.instagram.com/p/CoIKqJbNKmL/
https://www.tiktok.com/@magdyz/video/7182516610874264837?_r=1&_t=8ZdQvgzz1jp