Tot ce trebuie să știi despre Google Analytics 4

Analytics

Distribuie acest articol

Abonează-te la newsletter

    Google Analytics este cea mai populară unealtă de urmărire a traficului înregistrat în site-urile web. Acest serviciu este activ de mai bine de un deceniu și jumătate, atunci când Google a cumpărat Urchin, un tool de raportare a traficului din website-uri, dezvoltat de compania cu același nume. 

    În urmă cu 17 ani, mai exact pe 14 noiembrie 2005, cea dintâi versiune de Google Analytics a început să preia primele date. De atunci și până acum, au mai fost lansate încă 3 variante: Google Analytics 2, Google Analytics 3 (mult mai cunoscută sub denumirea de Universal Analytics – UA, care este activă și în prezent, însă nu va mai colecta informații începând cu 1 iulie 2023) și Google Analytics 4. Dat fiind faptul că UA nu va mai fi de actualitate, este recomandat ca trecerea către noul Analytics să se facă rapid, pentru ca Analytics 4 să aibă timp suficient să acumuleze date.

    În acest articol, vom discuta despre importanța celei mai noi variante de Analytics disponibile, vom desluși tainele ei, dar vom trece în revistă și etapele configurării sale.

    Google Analytics 4 – Scurtă Introducere

    Google Analytics 4 sau, pe scurt, GA4, este cel mai nou update de la Google privind urmărirea activității utilizatorilor în site-urile web, acesta fiind anunțat încă din 2019. Conform Google, GA4 a fost gândit pentru a oferi o experiență nouă, de viitor, a măsurării datelor, folosind inteligența artificială și învățarea automată cu scopul de a prezenta informații mai detaliate asupra modului în care utilizatorii interacționează cu site-ul sau aplicația pentru care se face urmărirea.

    GA4 se concentrează, de asemenea, pe confidențialitatea clienților. Pentru a se conforma legilor privind protecția utilizatorilor, cum ar fi GDPR, Google nu permite celor care folosesc noul Analytics 4 să colecteze date cu caracter personal (personally identifiable information – PII). Cu alte cuvinte, tracking-ul se poate realiza fără cookies.

    Principalele diferențe dintre Google Analytics 4 și Universal Analytics

    Ca orice actualizare adusă unui produs sau serviciu, GA4 vine cu modificări față de Universal Analytics, de la aspect până la raportarea datelor cheie și securitatea utilizatorilor. Se spune că orice schimbare poate aduce un aer proaspăt, indiferent de domeniu. Astfel, putem considera valid faptul că modificările aduse de cei de la Google sunt oportune, chiar dacă trecerea de la deja vechiul dashboard al UA la panoul de control total schimbat implementat în Analytics 4 poate părea dificilă la început.

    Un design futurist

    Platforma GA4 are un design total diferit față de cel oferit de Universal Analytics. Secțiunea de ”Reports” este total schimbată. Dacă UA ne oferă 5 secțiuni în care putem vedea datele colectate (”Real-time”, ”Audience”, ”Acquisition”, ”Behaviour”, ”Conversions”), în GA4 avem doar 4 secțiuni disponibile, cu denumiri diferite: Reports, Explore, Advertising, respectiv Configure

    Pe lângă acestea, mai este disponibilă o pictogramă Insights, unde poți afla imediat răspunsul la anumite întrebări prestabilite de inteligența artificială.

    Goodbye, Goals. Welcome, Events!

    În Google Analytics 4, noțiuni precum Page View, Add to Cart, Purchase sau Form Submit vor apărea sub forma unor evenimente. Acestea trebuie să fie setate separat, cu parametrii corespunzători atașați fiecărui eveniment în parte. Astfel, aproape orice interacțiune a unui utilizator cu o pagină dintr-un site poate fi urmărită și ulterior raportată. În momentul setării evenimentelor, este crucial să fie puse foarte bine și condițiile de declanșare al evenimentului pentru care vrem să primim date

    De exemplu, dacă ne dorim să urmărim numărul de formulare de contact completate în site, va trebui să punem condiția ca evenimentul să se declanșeze doar când utilizatorul ajunge pe pagina de ”Thank you”.

    Urmărirea activității din aplicațiile mobile

    Noul feature inclus în GA4, numit Data Streams, face posibil urmărirea traficului pe care îl înregistrează aplicațiile destinate telefoanelor mobile. Acest lucru transformă Google Analytics 4 în prima și, momentan, singura opțiune prin care datele din site și aplicație pot fi vizualizate în cadrul aceleiași proprietăți. La fel ca și în cazul site-urilor, pentru a vedea exact tot ce se întâmplă în cadrul aplicației, este nevoie ca evenimentele corespunzătoare să fie create și setate cu parametrii necesari.

    Instalarea Google Analytics 4. Recomandări

    Ca și în cazul precedentelor versiuni de Analytics, instalarea GA4 se poate face clasic, prin inserarea unor linii de cod introduse în fiecare pagină din site-ul pentru care se dorește să se facă tracking. Însă, cel mai facil mod este prin Google Tag Manager (sau GTM) Pentru a instala GA4 prin Tag Manager, este nevoie doar de un Measurement ID oferit de Google, acesta fiind disponibil în secțiunea ”Data Streams”. Totodată, prin intermediul GTM pot fi setate și evenimentele pe care le-am menționat anterior. Recomandarea noastră este să se folosească această metodă, deoarece din panoul Google Tag Manager pot fi verificate foarte ușor toate etichetele de tracking instalate prin intermediul său.

    Pentru aplicațiile mobile, instalarea GA4 se face cu ajutorul Firebase, o platformă dezvoltată de Google dedicată performanței aplicațiilor și jocurilor de pe telefonul mobil sau tabletă.

    Concluzii

    Google promite ca Analytics 4 să revoluționeze felul în care primim și analizăm datele. Orice business care deține un site web sau o aplicație trebuie să facă rapid trecerea către această nouă versiune. Este adevărat că de la momentul publicării acestui articol și până la 1 iulie 2023 mai este destul timp, dar cu cât instalarea GA4 se face mai repede, cu atât mai bine. Astfel, pot fi colectate suficiente date pentru a putea efectua comparații cu anumite perioade relevante de timp.

    Desigur, nu este greșit ca ambele variante de Analytics disponibile în prezent să funcționeze în paralel, până când UA va trece în modul read-only. Cele două versiuni nu se suprascriu, fiecare lucrează separat pentru colectarea datelor pentru fiecare metric în parte. Dar pentru a putea performa în viitor, trebuie ca modificările necesare să fie făcute din timp.

    Măsurarea corectă a datelor este vitală pentru a cunoaște potențialul afacerii pe care o deții. Consultanța privind Google Analytics este unul dintre atuurile noastre. Dacă îți dorești să te asiguri că totul este setat ”ca la carte”, contactează-ne, iar specialiștii HOLD pot oferi suportul tehnic necesar.

    Google Analytics este cea mai populară unealtă de urmărire a traficului înregistrat în site-urile web. Acest serviciu este activ de mai bine de un deceniu și jumătate, atunci când Google a cumpărat Urchin, un tool de raportare a traficului din website-uri, dezvoltat de compania cu același nume. 

    În urmă cu 17 ani, mai exact pe 14 noiembrie 2005, cea dintâi versiune de Google Analytics a început să preia primele date. De atunci și până acum, au mai fost lansate încă 3 variante: Google Analytics 2, Google Analytics 3 (mult mai cunoscută sub denumirea de Universal Analytics – UA, care este activă și în prezent, însă nu va mai colecta informații începând cu 1 iulie 2023) și Google Analytics 4. Dat fiind faptul că UA nu va mai fi de actualitate, este recomandat ca trecerea către noul Analytics să se facă rapid, pentru ca Analytics 4 să aibă timp suficient să acumuleze date.

    În acest articol, vom discuta despre importanța celei mai noi variante de Analytics disponibile, vom desluși tainele ei, dar vom trece în revistă și etapele configurării sale.

    Google Analytics 4 – Scurtă Introducere

    Google Analytics 4 sau, pe scurt, GA4, este cel mai nou update de la Google privind urmărirea activității utilizatorilor în site-urile web, acesta fiind anunțat încă din 2019. Conform Google, GA4 a fost gândit pentru a oferi o experiență nouă, de viitor, a măsurării datelor, folosind inteligența artificială și învățarea automată cu scopul de a prezenta informații mai detaliate asupra modului în care utilizatorii interacționează cu site-ul sau aplicația pentru care se face urmărirea.

    GA4 se concentrează, de asemenea, pe confidențialitatea clienților. Pentru a se conforma legilor privind protecția utilizatorilor, cum ar fi GDPR, Google nu permite celor care folosesc noul Analytics 4 să colecteze date cu caracter personal (personally identifiable information – PII). Cu alte cuvinte, tracking-ul se poate realiza fără cookies.

    Principalele diferențe dintre Google Analytics 4 și Universal Analytics

    Ca orice actualizare adusă unui produs sau serviciu, GA4 vine cu modificări față de Universal Analytics, de la aspect până la raportarea datelor cheie și securitatea utilizatorilor. Se spune că orice schimbare poate aduce un aer proaspăt, indiferent de domeniu. Astfel, putem considera valid faptul că modificările aduse de cei de la Google sunt oportune, chiar dacă trecerea de la deja vechiul dashboard al UA la panoul de control total schimbat implementat în Analytics 4 poate părea dificilă la început.

    Un design futurist

    Platforma GA4 are un design total diferit față de cel oferit de Universal Analytics. Secțiunea de ”Reports” este total schimbată. Dacă UA ne oferă 5 secțiuni în care putem vedea datele colectate (”Real-time”, ”Audience”, ”Acquisition”, ”Behaviour”, ”Conversions”), în GA4 avem doar 4 secțiuni disponibile, cu denumiri diferite: Reports, Explore, Advertising, respectiv Configure

    Pe lângă acestea, mai este disponibilă o pictogramă Insights, unde poți afla imediat răspunsul la anumite întrebări prestabilite de inteligența artificială.

    Goodbye, Goals. Welcome, Events!

    În Google Analytics 4, noțiuni precum Page View, Add to Cart, Purchase sau Form Submit vor apărea sub forma unor evenimente. Acestea trebuie să fie setate separat, cu parametrii corespunzători atașați fiecărui eveniment în parte. Astfel, aproape orice interacțiune a unui utilizator cu o pagină dintr-un site poate fi urmărită și ulterior raportată. În momentul setării evenimentelor, este crucial să fie puse foarte bine și condițiile de declanșare al evenimentului pentru care vrem să primim date

    De exemplu, dacă ne dorim să urmărim numărul de formulare de contact completate în site, va trebui să punem condiția ca evenimentul să se declanșeze doar când utilizatorul ajunge pe pagina de ”Thank you”.

    Urmărirea activității din aplicațiile mobile

    Noul feature inclus în GA4, numit Data Streams, face posibil urmărirea traficului pe care îl înregistrează aplicațiile destinate telefoanelor mobile. Acest lucru transformă Google Analytics 4 în prima și, momentan, singura opțiune prin care datele din site și aplicație pot fi vizualizate în cadrul aceleiași proprietăți. La fel ca și în cazul site-urilor, pentru a vedea exact tot ce se întâmplă în cadrul aplicației, este nevoie ca evenimentele corespunzătoare să fie create și setate cu parametrii necesari.

    Instalarea Google Analytics 4. Recomandări

    Ca și în cazul precedentelor versiuni de Analytics, instalarea GA4 se poate face clasic, prin inserarea unor linii de cod introduse în fiecare pagină din site-ul pentru care se dorește să se facă tracking. Însă, cel mai facil mod este prin Google Tag Manager (sau GTM) Pentru a instala GA4 prin Tag Manager, este nevoie doar de un Measurement ID oferit de Google, acesta fiind disponibil în secțiunea ”Data Streams”. Totodată, prin intermediul GTM pot fi setate și evenimentele pe care le-am menționat anterior. Recomandarea noastră este să se folosească această metodă, deoarece din panoul Google Tag Manager pot fi verificate foarte ușor toate etichetele de tracking instalate prin intermediul său.

    Pentru aplicațiile mobile, instalarea GA4 se face cu ajutorul Firebase, o platformă dezvoltată de Google dedicată performanței aplicațiilor și jocurilor de pe telefonul mobil sau tabletă.

    Concluzii

    Google promite ca Analytics 4 să revoluționeze felul în care primim și analizăm datele. Orice business care deține un site web sau o aplicație trebuie să facă rapid trecerea către această nouă versiune. Este adevărat că de la momentul publicării acestui articol și până la 1 iulie 2023 mai este destul timp, dar cu cât instalarea GA4 se face mai repede, cu atât mai bine. Astfel, pot fi colectate suficiente date pentru a putea efectua comparații cu anumite perioade relevante de timp.

    Desigur, nu este greșit ca ambele variante de Analytics disponibile în prezent să funcționeze în paralel, până când UA va trece în modul read-only. Cele două versiuni nu se suprascriu, fiecare lucrează separat pentru colectarea datelor pentru fiecare metric în parte. Dar pentru a putea performa în viitor, trebuie ca modificările necesare să fie făcute din timp.

    Măsurarea corectă a datelor este vitală pentru a cunoaște potențialul afacerii pe care o deții. Consultanța privind Google Analytics este unul dintre atuurile noastre. Dacă îți dorești să te asiguri că totul este setat ”ca la carte”, contactează-ne, iar specialiștii HOLD pot oferi suportul tehnic necesar.

    Distribuie acest articol

    Abonează-te la newsletter

      Sfaturi și trucuri de pe blogul nostru